Warning: mysql_num_rows() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /srv/www/chytretabule.cz/web/www/require/functions.php on line 687

Warning: mysql_num_rows() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /srv/www/chytretabule.cz/web/www/require/functions.php on line 687

Warning: mysql_num_rows() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /srv/www/chytretabule.cz/web/www/require/functions.php on line 518
levné interaktivní tabule a problémy které školám způsobují
Kategorie: Moderní technologie ve výuce, Poradna

Interaktivní tabule a kompromisní řešení

O problémech s kompromisním řešením. O falešném očekávání a velké deziluzi.


Jeden z častých problému v posledním období je rozčarování učitelů z interaktivních tabulí, přesněji řečeno z některých jejich druhů. Proč? Protože nesplnily jejich očekávání a tím nenaplnily jejich požadavky ve výuce. Důvodem nejsou interaktivní tabule jako takové, ale jen některé jejich druhy a úplně přesně řečeno-  je to software a autorské nástroje,  které jsou k tabuli dodávány. Stávají se tak poměrně často situace, kdy ředitel, ředitelka školy volá, že nakoupili určitý druh interaktivní tabule a učitelé jej nepoužívají nebo používají velmi sporadicky  a spíše jako projekční plochu než jako skutečně nástroj interaktivní moderní výuky.

Je to škoda, protože potom nedochází k naplnění účelu projektu. Škola utratí peníze a nedostává to, co potřebuje. V neposlední řadě musím říci, že z rozhovorů s takto zklamanými učiteli je vidět nejen nedůvěra v možnost využití moderních technologií ve výuce, ale hlavně rozčarování a plýtvání jejich potenciálem a jejich nasazením. Dokonce takto nevydařená investice může zcela zhatit záměry ředitele školy o modernizaci a zkvalitnění výuky a zastavit jeho snažení hned na počátku.

 

Vážení, obracím se na Vás s problémem. V rámci šablon EU jsme

zakoupili pro školu univerzální keramickou magnetickou tabuli …xy…. S

firmou, která tabuli montovala, se moc na programech nedomluvíme... to

prý má na starosti jiná firma, takže trochu tápeme. Máme následující

dotaz: lze zakoupit program SMART? (kolegyně byly na školení a byly

fascinovány, co pak taková tabule dovede!)

Pokud ano, sdělte nám rovněž přibližnou cenu. Jsme malá škola s velmi

omezenými finančními prostředky...

Rychlý online dotaz z webových stránek, kde paní ředitelka hledá radu a pomoc pro svůj tým, svoji školu. Bohužel není jediná.

 

Chápu, že ne všichni ředitelé se v moderních technologiích dokáží dobře zorientovat. Zejména nyní, když jsou doslova zavaleni nabídkami a návštěvami obchodníků a firem. Je to džungle a rozlišení dobrého a osvědčeného od nevhodného je stále těžší. Nabízíme pár rad, které jsou sice univerzální a prosté, nicméně stále účinné.

  • Chtějte reference – ověřte si spokojenost u škol, které zařízení používají. Ať vám dají kontakt na některé školy, které zařízení zakoupily. Namátkou si dvě- tři školy vyberte a zavolejte jim.
  • Žádejte informace o proškolení, zacvičení sboru na ovládání a používání. Chtějte vědět servis v případě problémů. Opět z praxe. Škola koupila hlasovací zařízení. Vypadalo skvěle, levné. Bohužel i skoro po roce jej nezprovoznili. Nikdo to neumí a firma se k ničemu nemá. Také častý příklad problému.
  • Zpravidla učitelé byli na nějakých předváděcích akcích. Zařízení a prezentace učitelů je nadchnula, ale škola pak koupila něco jiného v mylném očekávání, že je to totéž. Nebylo. Závěr? Učitelé něco jiného očekávali, a tak méně vhodný a méně kvalitní systém nepoužívají.
  • Vyzkoušejte si to. Nevím, jak to dělají, ale hodně často se setkávám s tím, že na prezentaci a předváděčkách to firmám funguje. Reálná praxe ve výuce je naprosto odlišná. Je to nespolehlivé, technické problémy jsou tak velké, že nakonec od používání upouští. Pokud učiteli nebo i žákovi  každou hodinu něco zkolabuje, ztrácí víru, nadšení a chuť. Od používání upouští a opět se očekávané zkvalitnění nekoná. Naopak!
  • Upřednostňujte zařízení prioritně tvořená pro školství. Nikoliv komerční managerské nástroje narychlo překlopené do školského prostředí. Pamatujte, že v okamžiku, když Vám obchodník řekne, že když nebudete spokojeni, můžete si klidně nainstalovat osvědčený a populární Smart Notebook, tak asi něco není úplně v pořádku. A byl bych dvojnásob ostražitý.
  • A poslední rada. Nenakupujte pod tlakem. Vše si rozmyslete, prověřte, vyzkoušejte. Rychlá rozhodnutí nebývají zpravidla ta správná. Stavte na dlouhodobé spolupráci, důvěře a spolehlivosti. Nekupujete sezonní věci, ale strategické pomůcky na mnoho let.

 

Omlouvám se za rady. Vím, že nevyžádaná rada je špatná rada, ale nedá mi spát poměrně velký počet škol a ředitelů, kteří mě kontaktují s prosbou o radu. Bohužel v situaci, když už je pozdě. Máme však řešení. Vzniká Klub ředitelů, kde se ředitelé  škol napříč republikou na dobrovolné bázi setkávají a vyměňují zkušenosti. Radí si a pomáhají. Pokud byste chtěli více informací, podívejte se SEM a zavítejte mezi nás.

 

Mgr.Miloslav Hubatka

print Formát pro tisk

Komentáře rss


Nebyly přidány žádné komentáře.