Warning: mysql_num_rows() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /srv/www/chytretabule.cz/web/www/require/functions.php on line 687

Warning: mysql_num_rows() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /srv/www/chytretabule.cz/web/www/require/functions.php on line 687

Warning: mysql_num_rows() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /srv/www/chytretabule.cz/web/www/require/functions.php on line 518
moderní výka fyziky pro interaktivní tabule - algoodoo
Kategorie: Programy pro moderní výuku

Algodoo aneb Postav si co chceš

„ALGODOO je jedinečný 2D simulační software od Algoryx Simulation AB. Algodoo je navržen v hravém, kresleném stylu, což z něj dělá dokonalý nástroj pro vytváření interaktivních scén a fyzikálních experimentů. Algodoo podporuje vlastní kreativitu studentů a dětí, důvtip a motivaci k budování vědomostí. Dělá to zábavně i naučně. Algodoo je také výborným pomocníkem pro učení a domácí fyzikální pokusy.“(popis ze stránky autorů programu (Algoryx))


Když poprvé spustíte tento kreativní program a nakreslíte několik objektů, mohl by vám Algodoo připadat pouze jako další program na kreslení. Barevné tvary, roztomilá tlačítka... To ovšem jen do chvíle než kliknete na zelenou šipku, která připomíná tlačítko PLAY na DVD přehrávači. V tom okamžiku se spustí simulace a všechny objekty vám díky gravitaci spadnou dolů.

V takovém okamžiku si člověk uvědomi, že to nebude jen vylepšené Malování z Windows.  Podívejte se např. na obrázek napravo od tohoto textu. Jednoduchá houpačka se dvěmi tělesy. Obě tělesa jsou ze stejného materiálu, takže větší je samozřejmě těžší a převáží houpačku na svou stranu. Stačí ale u menšího tělesa změnit materiál či jen ručně zvýšit hmotnost, a hned se nám houpačka překlopí na stranu menšího, ale nyní již těžšího tělesa. Na obrázku je i vidět graficky znázorněné působení gravitace mg.

Program toho ale nabízí mnohem více. Můžete malovat jakýkoli tvar či objekt. Pak si buď vyberete jeden z připravených materiálů nebo nastavíte objektu vlastní parametry. Nastavovat lze mimo jiné hustotu, tření, hmotnost a přitažlivost. Během několika minut si tedy můžeme připravit scénu pro demonstraci toho, jak různě silné tření ovlivňuje pohyb těles po povrchu.

Objekty můžete buď napevno „slepit“ do sebe nebo je lze pouze spojit tzv. závěsem (ten je např. na středu zmiňované houpačky). Ze závěsu lze vytvořit i motor, který bude připojený objekt otáčet. Motoru lze i upravit sílu. Motor může fungovat oboustranně a každému směru lze přiřadit klávesu na klávesnici. Je tedy možné během chvilky vytvořit např. jednoduché pojízdné auto, kdy šipka doprava auto rozjede a šipka doleva jej zastaví/začne couvat.

Objekty lze spojovat i na dálku pomocí řetězu či pružiny. Pružině můžeme nastavit parametry jako např. tuhost pružiny, tlumení či maximální délku. Nastavím-li pevnější pružinu, přitáhne mi objekt blíže a naopak. Na obrázku jsou dvě naprosto stejná tělesa. Pružina je stejně dlouhá, pouze ta vpravo je volnější. Proto se natáhne více.

Dalším prvnkem je tzv. Tracer, tedy objekt, který bude za sebou zanechávat jakousi stopu, takže vidíme kudy se pohyboval. Je možné samozřejmě nastavit barvu, tloušťku a dobu trvání tohoto efektu.

Další zajímavý nástroj je Laser. Samozřejmě lze nastavit jeho barvu, tloušťku i délku. Také lze ovšem určit, že bude „krájet“ všechno čeho se dotkne. A nastavíme-li barvu na bílou, bude se chovat jako světlo. Postavíme-li před takový paprsek skleněný hranol, světlo se bude lámat. Nyní každého určitě napadne, že je pouze otázkou chvíle vytvořit scénu pro demostraci fungování fotoaparátu či dokonce lidského oka (princip krátkozrakosti či dalekozrakosti a jak brýle tuto vadu odstraňují).

Posledním ze základních prvků Algodoo je voda. Každý objekt lze kliknutím tlačítka zkapalnit. Je tedy možné demostrovat jak se objekty z různých materiálů potápi ve vodě, jak lze vodu využít pro pohon různých mechanismů či strojů apod.

Veškeré scény lze samozřejmě ukládat a později načíst během vteřiny. Na oficiální stránce navíc můžete stahovat výtvory komunity z celého světa. Jsou mezi nimi vskutku výtvory, jad jejichž propracovaností zůstává rozum stát. Viděl jsem například robotickou ruku, která se sama pohybovala, uchopovala předměty a přemisťovala je na jiné místo. Nebo také obrovské stroje pro různé účely. Takové scény musely jejich autory stát dlouhé hodiny, dny a týdny práce.

 

Na závěr by bylo dobré připomenout, že program je plně kompatibilní se SMART tabulemi, včetně těch nejnovějších s multitouchem. Na ukázku jak to funguje se můžete podívat v tomto videu.

Nakonec se podívejte na ilustrační video od tvůrců zde.

Na oficiální stránce lze stáhnout zkušební verzi, která bude fungovat patnáct hodin.

Minimálně za vyzkoušení tento program rozhodně stojí.

Vojtěch Novotný, ZŠ JUDr.Josefa Mareše a MŠ, Znojmo

print Formát pro tisk

Komentáře rss


Nebyly přidány žádné komentáře.